Psychologičky tvrdia, že deťom chýbajú sociálne vzťahy. "Škola
predstavuje sociálne spoločenstvo, deti potrebujú niekam patriť, byť
súčasťou spoločenstva. Online vyučovanie nedokáže plnohodnotne nahradiť
vzájomnú interakciu v triede – medzi učiteľom a žiakmi, ani medzi žiakmi
navzájom," uviedli s tým, že žiaci 2. stupňa základných škôl aj
stredoškoláci sa nachádzajú vo vývinovej fáze, kedy sa potrebujú
prirodzene osamostatňovať a vzďaľovať od rodičov. Psychologičky
upozorňujú, že dôležité miesto pre nich predstavuje kolektív rovesníkov
a škola. Dlhodobé odlúčenie od rovesníkov môže mať podľa nich negatívny
vplyv na sociálne väzby detí, na rozvoj ich individuálnych komunikačných
zručností, empatie či emocionálneho prežívania.
Odborníci okrem sociálneho dopadu upozorňujú aj na zhoršenie
vzdelávacích výsledkov žiakov, zvýšenie rizika predčasného ukončenia
školskej dochádzky, zníženie príjmov či prehlbovanie rozdielov vo
vzdelávacích výsledkoch. Ohrozenou skupinou môžu byť hlavne deti so
špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Rovnako sa prehlbujú
rozdiely u detí z vylúčených marginalizovaných komunít, ktoré majú
obmedzený prístup k novým technológiam.
Počas online vzdelávania podávajú deti menej kvalitný výkon, strácajú motiváciu vzdelávať sa.
"Online vyučovanie je veľmi náročné na udržanie pozornosti dieťaťa,
rýchlejšie nastupuje pocit únavy, vyčerpania, chýba možnosť okamžite
reagovať na výklad učiteľa, napríklad opýtať sa, keď niečomu nerozumie.
Tento druh vyučovania nepodporuje interaktívne vyučovanie, prácu
v menších skupinách, kooperáciu, diferencované vyučovanie,"
poznamenali psychologičky. Poukázali na to, že maturanti a deviataci
môžu pociťovať nedostatky tejto formy vzdelávania. Nevýhodou je aj to,
že menej pracujú s učebnicami, chýba práca s textom. "Niektorí pedagógovia odhadujú, že deti sa dištančným spôsobom výučby naučia iba jednu tretinu toho, čo by sa naučili v škole," doplnili psychologičky.
Online vzdelávanie môže mať podľa trojice psychologičiek aj svoje
pozitíva, napríklad deti sa môžu zdokonaliť v počítačových zručnostiach.
"Dištančné štúdium dáva žiakom vyšších ročníkov základných a stredných
škôl príležitosť naučiť sa samostatnosti, pracovať vlastným tempom v
čase, ktorý im najlepšie vyhovuje, byť flexibilný, tvorivý pri
vypracovaní zadaných prác," konkretizovali psychologičky. Výhodou
dištančného vzdelávania môže byť podľa nich aj väčší kontakt s rodinou,
väčší časový priestor na vymieňanie si rodinných zážitkov a na rozhovory
s rodičmi.